Standard & Poor's может снизить кредитный рейтинг ЗАО "КазТрансОйл" в связи с образованием ЗАО "НК "КазМунайГаз" - аналитики S&P
26.02.02 00:00
/ИРБИС, 26.02.02/ - Международное агентство Standard & Poor's сообщило в
понедельник о том, что долгосрочный кредитный рейтинг ЗАО
"КазТрансОйл" на уровне "BB" был внесен в список изменения рейтингов
(CreditWatch) с возможностью понижения. Об этом говорится в сообщении
REUTERS из Нью-Йорка, распространенном в понедельник со ссылкой на
аналитиков S&P.
Решение S&P вызвано планируемым на основании Указа Президента
Казахстана объединением активов ЗАО "ННК "КАЗАХОЙЛ" и ЗАО "НК
"Транспорт Нефти и Газа", в которое входит ЗАО "КазТрансОйл", с
образованием государственного холдинга ЗАО "НК "КазМунайГаз".
По мнению аналитиков S&P, кредитоспособность ЗАО "ННК "КАЗАХОЙЛ" в
настоящее время ниже ЗАО "КазТрансОйл". Это может негативно повлиять
на рейтинг ЗАО "КазТрансОйл" после слияния активов с его понижением до
"BB-" и даже ниже. S&P будет рассматривать возможность дальнейшей
оценки кредитоспособности ЗАО "КазТрансОйл" в "автономном режиме".
При этом агентство попробует заручиться гарантиями руководства компании
и ЗАО "НК "КазМунайГаз" в том, что реструктуризация нефтяных холдингов
не повлечет за собой снижения кредитоспособности ЗАО "КазТрансОйл". По
словам Рейчел Гоулт - аналитика S&P - получение таких гарантий обещано
руководством ЗАО "КазТрансОйл", однако это полностью не устраняет
негативного влияния объединения на кредитоспособность компании.
Кроме того, указывается, что на рейтинг ЗАО "КазТрансОйл" оказывает
негативное влияние запуск КТК, который составит конкуренцию компании
уже в ближайшем будущем, и это может привести к снижению объемов
прокачки нефти по системам ЗАО "КазТрансОйл".
Ниже следует оригинальное сообщение REUTERS.
(Press release provided by Standard & Poor's)
NEW YORK, Feb 25 - Standard & Poor's said today it placed its double-'B' long-
term corporate credit ratings on Kazakhstan-based oil transportation company
KazTransOil (KTO) on CreditWatch with negative implications.
The CreditWatch placement follows the issuance of a Decree by the President of
the Republic of Kazakhstan on the merger of two major state-owned companies:
Transportation of Oil and Gas CJSC (TOG) and KazakhOil CJSC to form a new
state-owned entity, Kazmunaigas CJSC. TOG holds 100% of the shares in KTO.
"Although KTO's stand-alone credit quality is not expected to be weakened by
the group restructuring, the ratings on KTO could be affirmed or lowered from
the current level depending on the consolidated credit quality of the merged
entity and the financial policy of the new parent company," said Standard &
Poor's Infrastructure Finance credit analyst Rachel Goult. "KazakhOil's
stand-alone credit quality is weaker than that of KTO and its presence in the
merged entity could weaken the consolidated group's credit quality to
double-'B'-minus or even lower. Standard & Poor's will need to consider whether
KTO can continue to be rated at its stand-alone level. As part of this process
it will need to seek assurance from the management of KTO and Kazmunaigas that
the financial strength of KTO will not be impaired by the group restructuring
and that KTO can continue to be rated at its stand-alone level. KTO's
management has indicated that such assurance will be provided, which will
limit, although not completely eliminate, the probability of any rating
action," Ms. Goult added.
Under the decree, the Government of Kazakhstan states its intention to complete
the merger and asset transfer within three months.
The standalone-ratings on KTO reflect its status as the operator of the
majority of Kazakhstan's oil pipeline infrastructure and its important role in
the development of the country's growing oil reserves. The ratings are
strengthened by the company's robust financial profile, reflecting the
supportive nature of the government's regulatory environment toward KTO.
The ratings are offset by KTO's exposure to Kazakhstan's oil production
profile, the financial health of oil producers in Kazakhstan, and the company's
dependence on neighboring Russia (B+/Positive/B) for pipeline access to export
markets. International crude oil prices and Russia's political risks are,
therefore, key rating determinants over which KTO has no control.
KTO's diminishing role in the export of Kazakhstan's crude oil production,
following the launch of the Caspian Pipeline Consortium (CPC) project at the
end of 2001 has been factored into the rating. Standard & Poor's expects,
however, that the financial impact of increased export route competition on KTO
will be limited, with strong domestic transportation growth offsetting export
reduction.